Kellokosken vene
Tutkiessani tätä Kellokosken
historiaa, olen päätynyt kuin labyrittiin, jonka seinillä on
toinen toistaan puhuttelevampia tauluja. Jokaisesta saisin aiheen uuteen kirjoitukseen.
Ajankohtaisuus on kuitenkin se
punainen lanka, mistä pidän kiinni.
Olen erittäin mieltynyt Torsten Carlanderin optimistiseen ja kannustavaan asenteeseen. Tästä kertoo myös kuuluisan Kello-veneen historia.
Olen erittäin mieltynyt Torsten Carlanderin optimistiseen ja kannustavaan asenteeseen. Tästä kertoo myös kuuluisan Kello-veneen historia.
Per-Håkan keskustelemassa Arvo Tapolan ja Arvo Aaltosen kanssa. Kuva on kirjasta Ruukin elämää s. 132. |
Vielä 1950-luvulla oltiin Suomessa
vahvasti sitä mieltä, että ”oikea” vene oli rakennettu puusta.
Työajan lyheneminen johti lisääntyneeseen vapaa-aikaan ja pienten
veneiden kysynnän kasvu oli havaittavissa. Alkuperäisen idean
veneiden valmistamisesta kevytmetallista eli alumiinista esitti
toimitusjohtaja Carlanderin vanhin poika Per-Håkan Carlander. Hän
oli ulkomailla seurannut alumiiniveneiden valmistusta, ja palattuaan
kotimaahan hän ehdotti Suomen oloihin sopivien venetyyppien
sarjavalmistuksen aloittamista. Alumiini oli tehtaalla tuttu
materiaali alumiinisten maitotonkkien ansiosta. Tehtaan johto
suhtautui ensin varauksellisesti ajatukseen, koska tehtaalla ei ollut
minkäänlaista kokemusta veneiden valmistuksesta. Lopulta Torsten
Carlander antoi Per-Håkanille luvan rakentaa veneen prototyypin.
Viime vuosituhannella olin vähällä aloittaa kuvataiteilijan opinnot. Olin valmistunut artesaaniksi ammattiopistosta ja kaipasin lisäkoulutusta. Elämän kiemurat kuitenkin käärivät punaisen lankani sotkuiselle vyyhdelle ja siksi tuo koulutus jäi. Sain kuitenkin paljon alan lyhytkurssikoulutusta, jonka myötä opin taiteen ja tuotannon prosessointiin liittyvää luovan kokeilun ideologiaa. Siis ymmärryksen siitä, että luovuus ja innovaatio vaativat yritystä ja erehdystä. Ja taas uudelleen yrittämistä.
Viime vuosituhannella olin vähällä aloittaa kuvataiteilijan opinnot. Olin valmistunut artesaaniksi ammattiopistosta ja kaipasin lisäkoulutusta. Elämän kiemurat kuitenkin käärivät punaisen lankani sotkuiselle vyyhdelle ja siksi tuo koulutus jäi. Sain kuitenkin paljon alan lyhytkurssikoulutusta, jonka myötä opin taiteen ja tuotannon prosessointiin liittyvää luovan kokeilun ideologiaa. Siis ymmärryksen siitä, että luovuus ja innovaatio vaativat yritystä ja erehdystä. Ja taas uudelleen yrittämistä.
Yrityksen ja erehdyksen kautta myös Kellovene saatiin vesille.
Sarjatuotannon kehityskulkuun liittyi uskaliaisuutta, pettymyksiä ja yllätyksiä. Tehtaan johdolla, piirtäjillä tai muilla työntekijöillä ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta venesuunnittelusta. Erilaisiin kysymyksiin otettiin kantaa sitä mukaa, kuin ne ilmenivät suunnittelun ja valmistuksen edetessä: mistä ostaa suolaveden kestävää alumiinia, piirustusten laadinta tehtaan piirustuskonttorissa, alumiinipellin leikkaaminen, oikean hitsaustekniikan kehittäminen, veneen sisutamiseen liittyvät valinnat (tuhdot, ritilät, ilmasäiliöt, hankaimet ja peräpeili) sekä veneen kantavuuden ja kestävyyden testaaminen. Välillä ehkä muistui mieleen Torsten Carlanderin iskulause ”Viimeisenä keinona, käyttäkää järkeä”.
Ensimmäinen suomalainen alumiinivene valmistui syksyllä 1955 ja pantiin näytteille Helsingin teknisillä messuilla Messuhallissa lokakuussa. Alumiinivene erätti suurta huomiota ja ammattilehdistö kirjoitti: ”Uusi vaihe on alkanut venerakennustekniikan historiassa” sekä ” Tästä veneestä tulee ensi kesänä tuhansien järviemme kansanvene”.
Syksy on tullut.
Kellokoskella vietetään 1.9.2018 Kellokoskipäivää, jonka
yhteydessä myös Kellovene-regatta. Istun kyllä sujuvasti
kyydissä, jos joku muu kuljettaa, mutta muutoin pysyttelen rannalla.
Saatan ehkä neuloa jotain
veneilyhenkistä, sillä oma innovaationi neuleiden suunnittelussa noudattaa samaa linjaa, kuin Kelloveneen suunnittelu. Kokemusta
neuleista jo on, mutta suunnittelu etenee sitä mukaa, kuin itse
neule valmistuu. Vain jotain hahmotelmaa materiaalien yhteensovittamsesta on.
Lankailusta voit lukea lisää toisesta blogistani Lankaa ja luovuutta.
Kuvat sekä kursivoidut kohdat koosteena kirjasta Ruukin elämää s. 131-133.
Lankailusta voit lukea lisää toisesta blogistani Lankaa ja luovuutta.
Kuvat sekä kursivoidut kohdat koosteena kirjasta Ruukin elämää s. 131-133.
Kommentit
Lähetä kommentti